Sunday, December 6, 2009

Bengkel MS Word

Tarikh : 18 November 2009

Masa : 9.00 pagi hingga 1.00 tengahari

Tempat : Pusat Internet Desa (PID) Selama

Peserta : Pelajar Sekolah Menengah

Aktiviti 9- GEW (Bengkel Microsoft Office Word)

Bengkel MS Word ini selalu diadakan kerana ini adalah pelajaran paling asas dalam komputer yang perlu di ajar kepada pelajar-pelajar sekolah. Bengkel kali ini dihadiri oleh 6 pelajar yang mendaftarkan diri untuk menyertai bengkel ini.





























Bengkel ini dimulakan dengan pengenalan mengenai MS Word dan kegunaanya. Kemudian para peserta diberikan penerangan mengenai penggunaan MS Word. Seterusnya, peserta diberikan latihan untuk menggunakan MS Word. Antara perkara yang di ajar ialah:
  • Ikon-ikon di Toolbar
  • WordArt
  • ClipArt
  • Autoshape
  • Table
Aktiviti 10- GEW (Pertandingan Membuat Poster 1 Malaysia)

Selepas para peserta siapkan latihan mereka dan memahami penggunaan MS Word, mereka diminta untuk menghasilkan satu poster menggunakan MS Word dengan bertemakan 1 Malaysia.

Para peserta boleh menghasilkan secara individu atau pun dalam kumpulan dengan maksimum hanya 2 orang satu kumpulan. Pertandingan ini adalah untuk menilai kefahaman mereka dalam menggunakan MS Word yang pada pemikiran mereka hanya untuk menaip sahaja.


































Para peserta memberi kerjasama yang sangat baik ketika menyertai bengkel ini. Tetapi masa yang agak terhad, banyak benda lagi yang tidak dapat diterangkan secara terperinci.






























Gambar kesemua peserta yang menyertai bengkel ini. Para peserta disediakan makanan dan minuman untuk setiap bengkel yang dijalankan di PID Selama.

No comments:

Post a Comment