Wednesday, December 2, 2009

Kursus Asas Komputer Bersama Belia Felda Ijok

Aktiviti 4- GEW
(Kursus Asas Komputer Bersama Belia Felda Ijok)


Tarikh : 31 Oktober 2009 hingga 1 November 2009

Masa : 9.00 pagi hingga 5.00 petang

Tempat : Dewan Serbaguna Felda Ijok, Selama Perak

An juran Bersama :
  • PID Selama
  • Angkatan Belia dan Beliawanis Selama
  • Persatuan Belia Felda Ijok
  • AJK Felda Ijok

Program ini dijalankan di atas inisiatif pihak Felda untuk memperkenalkan Komputer kepada penduduk Felda. Atas jemputan, PID Selama dan Angkatan Belia dan Beliawanis Selama turut serta memeriahkan program tesebut.















Program ini dijalankan selama 2 hari. Peserta-peserta adalah terdiri daripada semua golongan dan adalah penduduk setempat. Tujuan utama adalah untuk merapatkan jurang digital di antara bandar dan luar bandar.















Pelatih ditugaskan untuk memperkenalkan asas komputer kepada penduduk setempat. Selain daripada itu, peserta-peserta juga dapat mencuba menggunakan komputer dengan mempelajari Microsoft Office Word.





























Terdapat beberapa kumpulan peserta dan setiap kumpulan dibekalkan dengan sebuah komputer untuk digunakan. Program ini mendapat sambutan yang baik di mana bukan sahaja remaja atau belia yang memenuhi dewan, tetapi terdapat juga golongan wanita dan warga emas yang berminat untuk memperlajari komputer.






























Peserta secara amnya dapat mengenali komputer dengan lebih dekat. Mereka juga sudah mula dapat menggunakan Microsoft Ofiice Word dengan lebih baik.





























Program ini dijalankan dari pagi hingga petang, peserta diberi rehat dari jam 1.00 tengahari hingga 2.00 petang. Jangka masa ini mampu memberi banyak ilmu kepada peserta-peserta yang hadir.

Peserta-peserta juga berharap agar program seperti ini kerap dijalankan agar mereka boleh seiring dengan dunia IT kini.

No comments:

Post a Comment