Thursday, December 3, 2009

IT Fun Day

Tarikh : 13 November 2009

Masa : 9.00 pagi hingga 2.00 petang

Tempat : PID Selama

Program : IT Fun Day


Program ini dijadualkan pada hari yang telah dinyatakan. Terdapat ramai peserta yang menyatakan keinginan untuk menyertai program ini. Tetapi saat-saat akhir, hanya 4 peserta sahaja yang dapat menyertai program tersebut. Walaupun hanya terdapat 4 peserta sahaja, program ini tetap diteruskan bagi menghargai peserta yang hadir.

Program ini adalah bertujuan untuk memperkenalkan kepada peserta bahawa komputer juga terdapat bahagian-bahagian yang menarik selain daripada bahagian-bahagian penting dalam komputer. Langkag ini dapat memahirkan para peserta dalam menggunakan komputer dan juga membuat para peserta lebih mesra dengan penggunaan komputer.


Aktiviti 5- GEW (Menggunakan Kalkulator Komputer)















Antara bahagian yang dapat menarik minat para peserta ialah kalkulator komputer.

Para peserta diperkenalkan dengan kalkulator komputer yang boleh digunakan oleh para peserta untuk mengira.




















Aktiviti ini dapat mengenalkan bahagia-bahagian lain dalam komputer yang boleh digunakan oleh para peserta selain Microsoft Office dan Internet.















Dalam aktiviti ini, peserta diberikan satu set salinan soalan kira-kira. Para peserta diminta untuk mengira soalan-soalan itu menggunakan kalkulator komputer.

Aktiviti 6- GEW (Mengenali dan Bermain 'Game')















Selain belajar asas komputer, peserta didedahkan dengan beberapa 'Game' komputer yang mudah. Pendedahan ini dapat membuka minda para peserta dan menambah minat mereka untuk mengenali komputer. Aktiviti ini dijalankan untuk memberi peluang kepada para peserta meringankan fikiran mereka daripada hanya menerima pelajaran yang berat-berat sahaja.

Antara 'game' komputer mudah yang diperkenalkan kepada para peserta ialah :
  • game Winlinez
  • game Zuma
  • game Pinball
Para peserta diberi peluang untuk mencuba game yang diperkenalkan kepada mereka.

Aktiviti 7- GEW (Mengenali Microsoft Office Publisher)

Aktiviti mengenali MS Publisher adalah salah satu lagi aktiviti yang dapat menarik minat para peserta dengan komputer. Melalui MS Publisher para peserta bebas untuk menzahirkan kretiviti mereka.















Para peserta diberi keterangan mengenai pengenalan MS Publisher. Selain daripada itu, para peserta juga berpeluang melihat antara perkara yang dapat dihasilkan daripada MS Publisher. Kemudian, para peserta diberi kebebasan untuk menghasilkan apa-apa sahaja yang mereka kehendaki menggunakan MS Publisher.

Di sini kita dapat lihat aktiviti ini memberi peluang kepada peserta untuk menggunakan kreativiti mereka sepenuhnya tanpa takut untuk menggunakan komputer.





























Program IT Fun Day ini berakhir pada jam 2.00 petang. Para peserta berpuas hati dengan aktiviti-aktiviti yang dijalankan.

No comments:

Post a Comment